top of page

Skive Postorkesters tur til SydPolen

Billeder fra turen

Bare rolig - Vi har ikke været nede og spille for kongepingviner, men havde i september vores udlandstur til det sydlige Polen - nærmere betegnet Jelenia Góra, der ligger helt nede i hjørnet mellem Tyskland og Tjekkiet.

Hele turen var særdeles velorganiseret og for første gang kørte vi med et nyt busselskab, nemlig Kølsen Rejser med "mester" selv ved styrepinden. Han havde også leveret en dansktalende polsk guide, Izabela, som modtog os ved hotellet, da vi noget forsinket ankom i øsende regnvejr.

Da bussen ikke kunne køre nærmere end ca. 100 m fra hotellet, var vi godt gennemblødte, da vi kom ind i spisesalen, hvor personalet stod og ventede på os med maden, men vi tørrede da i løbet af måltidet.

Hotellet var tilsyneladende mest vant til tyske turister, der lige skal have en fadøl til maden, så det kom noget bag på dem, at vi gerne ville drikke vin til maden. Det lykkedes os den første aften totalt at tørlægge dem for vin. Det var nu ikke fordi, vi drak speciel meget, men ganske enkelt, fordi deres lager var for lille til et selskab på 35 personer.

På forhånd var der naturligvis lavet aftaler for arrangementer i Polen, som vi hjemmefra havde fået udleveret - MEN - aftaler i Polen skal man altid tage med et vist forbehold. Der var vist et enkelt afgangstidspunk med bussen, som kom til at passe.

Oprindeligt var det meningen, at vi skulle have spillet koncert på torvet i Jelenia Góra søndag, men der var der på grund af festmåned andre arrangementer, så i første omgang tog vi en travetur op til en gammel slotsruin. Det var meget spændende, bortset fra, at højdeforskellen var ca. 650 m, så det gav nogle ømme ben.

Efter det meget spændende besøg i slotsruinen kørte vi til centrum i Jelenia Góra, hvor hele torvet var omdannet til middelalder med ridderdueller på lanser og drabelige sværdkampe samt handelsboder fra middelalderen. Størst bifald var der, da 5-6 granvoksne mænd havde forsøgt at vælte en "skjoldborg" med otte krigere. Det lykkedes først, da en knægt på 4-5 år tørnede mod skjoldvæggen - stor jubel.

Endelig mandag kunne vi spille vores første koncert på torvet i Jelenia Góra foran rådhuset med efterfølgende kaffe hos borgmesteren. God koncert, men ikke det helt store publikum.

Tirsdag var der koncert på et plejehjem i Tipliece, hvilket man måske på forhånd betragter som velgørenhed, men jeg skal lige love for, at det var der ikke tale om her. Beboerne på polske plejehjem er særdeles velfungerende, så det var virkelig en fornøjelse at spille det fulde program med danske sange, pop og jazz. Alle beboere stod og vinkede til os, da vi kørte væk - dejligt.

Egentlig var det meningen, at onsdag skulle have været en hviledag med en guidet tur til Wrochlaw (udtales iflg. vores guide noget i retning af Wrrochuaff) , men vores Izabela havde på eget initiativ kontaktet borgmesterkontoret i Wrochlaw og spurgt, om de havde lyst til en koncert med et dansk postorkester, hvilket de naturligvis havde, så vi spillede en meget vellykket koncert ved rådhuset.

Vores sidste koncert foregik foran vores hotel, der ligger på byens torv i Tipliece. Det var vel nok vores mest vellykkede koncert og med et stort publikum.

Vores guide Izabela har allerede inviteret os til at besøge det nordlige Polen, hvor hun vil sørge for vores fornødenheder. Så bliver det jo op til orkesteret at beslutte, hvornår det skal være.