top of page

Skive Postorkesters tur til Belgien i august 2011.

Billeder fra turen. Youtube.com

Da vores dirigent Trine har boet i Belgien i nogle år og stadig har musikalske kontakter i landet, var det nemt at beslutte på generalforsamlingen, at dette års orkestertur skulle gå til Belgien. Af hensyn til de "arbejdsramte" medlemmer blev turen lagt i sommerferieperioden fra fredag 29. juli til onsdag 3. august, og der var en meget fin tilslutning med 24 musikere ud af 27 mulige, så vi undgik at skulle skaffe en erstatningsmusiker.

Med ægtefæller var vi i alt 37 personer. Rejsen blev som sædvanligt gennemført med Kølsen Rejser med superservice, idet der var to chauffører med på hele turen. På en privat ferietur i starten af juli havde Trine fået arrangeret 4 koncerter, og sammen med Niels fra bestyrelsen havde de fået lavet et godt og varieret program for de 4 dage vi havde til rådighed. Vi boede centralt på et hotel i Namur, der ligger i det fransktalende Wallonien.

Lørdag den 30. juli blev brugt til en heldagsudflugt til Bruxelles, ca. 60 km fra Namur, uden koncert. Da det var i ferieperioden havde vi fået afslag på en rundvisning i Europa-parlamentet. Alle måtte naturligvis hen og se statuen Manneken-pis, og alle blev overrasket over, hvor lille han er. Til gengæld var Grand Place i centrum af Bruxelles meget imponerende, måske den flotteste plads i Europa. De 4-5 timer vi havde i Bruxelles blev brugt individuelt til museumsbesøg, besøg i musikbutikker, shopping - og smag på det belgiske øl og måske nationalretten muslinger med pommes frites. På turen ud af Bruxelles gjorde vi et kort ophold ved Atomium, der blev bygget til verdensudstillingen i 1958.

Om søndagen havde vi kl. 11 en koncert på et torv i Namur, med en efterfølgende lille reception i et galleri, som byens tak for koncerten. Eftermiddagen var afsat til et arrangement i Thon lidt uden for Namur sammen med Thon Fanfareorkester, som Trine har været dirigent for. Vi skulle først øve et par numre sammen med fanfareorkestret. Kl. 16 var der koncert med Thon Fanfareorkester, de var meget dygtige, havde et par professionelle solister med, så vi blev lidt nervøse inden vores koncert. Men vi levede op til vores allerbedste niveau og leverede en meget fin koncert, som Trine roste os meget for. Til sidst spillede vi de to numre sammen samt Walloniens nationalsang lige fra bladet. Det var et helt utroligt oplagt publikum, der var samlet i Thon i orkestrets forsamlingshus. Bagefter var der en sandwich og en øl/vand, så vi var godt trætte da vi kørte hjemad hen ad kl. 20 efter en meget oplevelsesrig dag.

Om mandagen kørte vi ca. 30 km til Dinant, hvor opfinderen af saxofonen Adolphe Sax er født. Vi havde et par timer fri til at kigge på byen, saxofonmuseet og besøge citadellet med fantastisk udsigt ud over byen og floden Meuse, inden vi skulle spille en koncert på en af flodbådene. Efter koncerten sejlede vi med båden på floden til Freÿr tæt på den franske grænse og retur til Dinant, en 1½ times dejlig sejltur i flot solskinsvejr. Programmet for tirsdagen var sightseeing og en koncert. Vi var på en guided tur i Grottes de Han, som er et af Belgiens største attraktioner og nogle af de mest imponerende grotter i Europa. Ved udgangen af grotterne spillede vi en koncert ved Pavillionen, hvor vi bagefter spiste en forudbestilt 4-retters frokost! Det var næsten mere end vi kunne klare - og det tog så lang tid, at vi måtte udsætte en safaritur i en dyre- og naturpark i samme by til kl. 16.30.Under hele turen er der selvfølgelig smagt på mange af de velsmagende belgiske øl, men med 400-500 forskellige øl var det kun en lille procent vi nåede at smage.